Som en Jesusfilm på Långfredagen

Himmelsdramatik

En läkande underbar sommar lider mot sitt slut. Vårvinterns härjningar suddas sakteliga ut, nedfrusna buskar bryter från basen och sekatörerna har klippt döda kvistar i ett halvår – det börjar likna något. Somliga växter har givit upp, pelareken i bakgrunden och den manchuriska valnöten på stora gräsmattan går snart mot sista vilan. Sommarblommorna har uppskattat värmen och lyser välkomnande innanför huvudentrén. De svarta petuniorna har varit årets höjdpunkt (för mig) och med en svart dramatisk himmel ovan så ter sig entrépartiet lika ödestigert som en Jesusfilm på långfredagen – huga. Dagliljorna är fortfarande i fin form men börjar att klinga över.

Theobroma cacao

Pilgrimsstav

Växthusen är alltid värda ett besök. I tropikhuset blommar kakaoträdet för fullt samtidigt som frukter i olika storlek är under utveckling. Kauliflori kallas det när blommorna kommer direkt från äldre stamdelar. Cauliflower på engelska betyder blomkål och är något helt annat.skulptur1

I södra halvklots-växthuset pågår en kul utställning. Det är Evalena Jönsson Lunde som ställer ut betongskulpturer som appellerar till min speciella smak. Jag kan mycket väl tänka mig ett ”Johanna-växtstöd” eller en ”Spejare” i min arkeologiska trädgård på Kinnekulle.

Utställningen pågår till 1 september så det gäller att skynda sig för att få en glimt av de besjälade betong-skulpturerna!

Melampyrum nemorosumStrax ovan växthusen lyser björkängen i de svenska färgerna, natt och dag (den svenske soldaten) Melampyrum nemorosum blommar för fullt.

Melampyrum nemorosum 1

Melampyrum frön

En lejongapsväxt som, delvis, parasiterar på omgivande vegetation. Den hör hemma på skogsängar och lundar i sydöstra Sverige. Botaniskas bestånd är säkerligen etablerat av någon tidigare kollega/förmåga. De stora fröna liknar myrpuppor och sprids av myror som lockas av de oljerika bihangen. De tål nog inte att torka ut utan bör sås direkt. Jag har misslyckats med minst tre förflyttningsförsök men gör ett nytt till helgen.

Bambulunden är en högklassig ”woodland”-anläggning –  just nu inramas den av praktfulla paraplybladsbestånd. Diphylleia cymosa är en örtartad berberissläkting från Blue Ridge Mountains östra USA där den följer fuktstråk i skuggiga lägen. Dess sällsynthet i odling beror främst på frönas korta hållbarhet och dess långsamma utveckling. Vi har gjort vårt bästa för att sprida den och ni kan se den flerstädes i Göteborgs fantastiska trädgård.

Diphylleia cymosa 2Parasenecio auriculatus

Det blommar bra och ger massor av frö i bambulunden.

En diskret men oemotståndlig skönhet är Parasenecio auriculatus (Cacalia auriculata) som vi fått från Pyung Gangs botaniska trädgård nära Seoul i Sydkorea. Naturlig variation visar sig i nyanserna och den friska grönskan förhöjer intrycket. Strax intill lyser den söta Astilbe ‘Sprite’ som en skär, skir sky ovan mörka välformade blad. Välförtjänt välspridd. Den introducerades av Alan Bloom (en god vän till GBT)  den legendariske trädgårdsikonen från Bressingham, 1978. En trivial kunskap om denne ringprydde, långt vithårige, fantastiska man är att han var mycket förtjust i böcklingpastej som man ombads att ha med sig vid besöken.

Astilbe 'Sprite'

En av föräldrarna till denna succeväxt är den underbara dvärgen Astilbe simplicifolia.

Astilbe simplicifoliaDenna förtjusande art fick jag av Bertha Wildh i Taberg 1981 – ett kärt minne. Den utvecklas bra i bambulunden och klippträdgården – den är långsam och ovanlig men inte ett dugg svårodlad.

Lilium auratumLilium speciosum gloriosoidesI klippträdgården är det de asiatiska torvpartierna som lyser starkast. Gullbandslilja, Lilium auratum, sprider sin väldoft.

Arisaema candidissimum

Likaledes parfymerade Lilium speciosum var. gloriosoides från östra Kina ser man inte så ofta och strax intill blommar den väldoftande, vita kobrakallan  Arisaema candidissimum.

Det finns många anledningar att söka sig till botaniska – jag har bara listat ett fåtal.

Hälsar Henrik

Om Henrik Zetterlund

Hortikulturell intendent i Göteborgs botaniska trädgård.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Som en Jesusfilm på Långfredagen

  1. ilva Vallström skriver:

    Jädrans vad du kan skriva Henrik!!!!
    Underbart poetiskt målande text!
    Mina böcker från Berta Wildh till dig är fortfarande i min hylla i Bua….kanske kan jag ge dem till Björn Wretman vid tillfälle…..
    ilva i Bua alldeles vid havet (innan nära Taberg alldeles vid Berta Wildhs….)

  2. Helen skriver:

    Så spännande växter det finns som man inte hade en aning om innan man läser ditt inlägg.
    Fantastiska bilder att se på och vi som inte bor i närheten kan ändå få ‘följa’ med i Botans underbara miljö.

    En fråga.
    Är Diphylleia cymosa och D.grayi samma växt?
    Har sett att det står D.cymosa ssp. grayi då jag googlar.
    Tacksam för svar.

    Önskar dig en härlig dag!

    //Helen

  3. Carina skriver:

    Maffig bild med en riktig domedagshimmel till de svarta petuniorna de klär varandra bra. Ni har en fantastisk miljö både för att skåda växter eller bara vara. Satte dottern med glass i handen på en sten medan jag fotade dagliljorna på Stallbacken. Min sista fotouppgift i Fotografi – visuell kommunikation fotade jag också i era underbara miljöer. Har besökt en del botaniska trädgårdar i världen och hittills har faktiskt ingen mött er nivå – den är outstanding. Diphyllean fick jag tyvärr inte att gro men det går säkert fler tåg.

    /Carina

  4. marianne skriver:

    Hej och tack för inbjudan….men semestern är till ända och man får tya sig till nästa år eller vår!.
    Melampyrum växer hos oss i södra Norrlands östra kustland…eller kanske om det är en fattig släkting iaf.så har jag sett den växa vid en insjö här hemma omkring. Vackra bilder från Asienområdet, mycket inspirerande och när kommer konnäsörernas frökatalog, nu vill jag börja med höstsådderna….!

  5. Bertil Larsson skriver:

    Härliga bilder och trevlig text. Många minnen väcks till liv. Min trädgård är alldeles för liten att hysa alla dessa underbara växter. Dessutom är det för torrt. Just nu måste jag ut och vattna de mest utsatta växterna. Har inte fått mycket regn i sommar men desto mera sol och värme. Det tog mig många år att få Natt och Dag att trivas men nu växer den överallt nästan. Kommer från Roslagen. Böckling var länge sedan jag åt. Måste kolla om det fortfarande finns i affären.

  6. Anonym skriver:

    Lycka till med Den svenske soldaten! Ska någon lyckas är det väl du. När jag jobbade i Botan frågade många besökare om var man kunde köpa denna växt o det är ju roligt att de tycker den är fin. Mina bor i en likartad grässlänt som på Botan o sprider sig lagom mycket. Yo

    • ilva Vallström skriver:

      Åh du innerlige poet—— med viss biblisk jordanknytning-
      så fina epistlar du ger ossTack från
      ilva i Bua alldeles vid havet

Kommentera

